h1

Riskfri avkastning

februari 19, 2009

Vi kan inte låta bli att ställa samma fråga som både Expressen och Johan Norberg formulerar: om nu SAAB är en helt riskfri investering vars framtid bara är ljus, varför går då inte facken genom IF Metall in och köper företaget? Inte nog med att ägandet skulle generera stadiga kassaflöden till den revolutionära kampen, ett av Sveriges mest klassiska bolag skulle dessutom kunna drivas enligt socialistisk modell! Inga chefer, inga parasiterande ägare, bara höjda löner, kortare arbetstider och utökade förmåner och maktbefogenheter till arbetarna. Se SAAB som ett socialt experiment och en generator i kampen för ett rättvist, arbetarstyrt samhälle. Kom igen Stefan Löfven, ta pengar från strejkkassan och buda direkt! Vad kan gå fel?

Bortom sarkasmen och skadeglädjen över socialisternas pinsamma hyckleri kan man bara likt DN:s huvudledare konstatera att regeringen förtjänar all respekt för sin vägran att utpressas och hänfalla till populism. Det ser ljust ut!

Annonser

10 kommentarer

  1. En klockren kommentar. Bidrag eller stadsstöd är olika sida av samma mynt för vänstern och leder till samma förödande resultat.

    Skall det vara så förbannat svårt att fatta att mervärde måste först produceras innan ens dialogen om hur den skall fördelas ens kan diskuteras? Och här ligger grundfrågan. Varför skall de som inte bidrar med något försörjas av andra. Är det en medborgerlig rättighet?????


  2. haha word!

    bäst är monica green (s) som menar att staten maste ta över SAAB för att inte ga miste om skatteintäkter fran de som riskerar att bli arbteslösa. Hur hon fick ihop den ekvationen framgår inte.


  3. Tack!

    Underbart Joel, och ett så tydligt bevis som man nånsin kan önska för att sosseriet tror att pengar skapas genom blotta förhoppningen om att de ska finnas i överflöd.


  4. Håller med. Maud har visat att hon är ett handlingskraftigt statsråd som står emot oppositionens pinsamma hycklande angrepp. Länge leve nuvarande regeringen


  5. Konstiga kommentarer här. Förstår ni inte visdomen i Sahlins upplägg?

    Sahlin och Löfven vill hindra elexport för att på detta sätt hålla nere elpriset i Sverige. Genom att också hindra export av SAAB-bilar så faller även priset på dessa. Då kan många svenskar köpa en SAAB-bil. Då ökar volymerna så att bilarna blir ännu billigare.

    Sahlin vill även höja skrotningspremierna och snart nås en nivå där marginalkostnaden för att producera en bil till faktiskt blir lägre än skrotningspremien. Därmed uppnås något som inom energitekniken kallas för perpetum mobile och det är omöjligt men bara inom energitekniken. Inte inom den politiken.

    Processen blir då självgenererande. Tillkommande SAAB-bilarna kan skrotas redan i fabriken och ändå generera ett ekonomiskt överskott. Notera att många kostnader kan minskas också. Exempel: Ingen reklam eller annan marknadsföring behövs, utsläppen från bilarnas drift reduceras till noll, kvalitetskontrollen kan dras in eftersom ingen lär klaga på kvalitén längre.

    Till slut kanske man inte ens behöver producera några bilar. Bara rapportera att bilarna har tillverkats och skrotats. De politiska ungdomsförbunden kan det här, så har de gjort när det gäller deras medlemmar. De har inte heller funnits alla gånger. Detta öppnar för att allt kan ske digitalt och skötas av datorer. Folk kan få en anställning men de behöver inte gå till jobbet. Det är ju så de flesta ändå vill ha det. En bra beskrivning av målet för det rödgröna alternativet i svensk politik. Säker anställning kombinerat med friår. Inget mer tjat om besvärliga entreprenörer som bara hittar på en massa.

    Ni marknadsliberaler och andra som röstar på Alliansen. Vad gör ni när folk inser att en socialistisk planekonomi är så mycket bättre än ert tjafs? Vem vill ha er jobbpolitik när det är en anställning som man får vara ledig från som är alternativet?


  6. Haha, ja, de moderna tiderna öppnar onekligen upp för en hel del nya möjligheter! 🙂


  7. Klockrent Göran !!
    ”Till slut kanske man inte ens behöver producera några bilar. Bara rapportera att bilarna har tillverkats och skrotats. ”
    ROTFL

    /K


  8. Fan,…. köp över den gamla maskinparken från forna Ö-Tyskland om den finns kvar så bygger vi ”folkbilen” Trabant (i masonit) till svenska folkets fromma. Förskottsbetalning givetvis och endast 4 års väntan på leverans.

    Planhushållning är bäst.


  9. Maud Olofsson har på senare tid blivit tydlig med att tala om skattebetalarnas pengar. I USA och UK talar man nästan alltid om taxpayers money.

    Vänsterpartierna talar alltid om statens och samhällets pengar. I värsta fall blir det Perssonpengar och Wärnerssonpengar, precis som om det var deras pengar som används.

    Det är av stor betydelse att fortsättningsvis tala sanning. Det är alltid skattebetalarnas pengar som stat och kommun spenderar.

    Politiker som påstår att det är statens pengar vilseleder. Politiker som låtsas att det är deras pengar, t.ex. Perssonpengar, uppträder bedrägligt. Lagen bör kompletteras så att sådana politiker kan åtalas och dömas för bedrägeri.


  10. Helt rätt, och det är skönt att se att opinonen står på Alliansens sida i den här frågan.



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: