h1

Planekonomin at work

februari 28, 2009

Händelserik dag idag! Allas vår favorit Hugo Chávez har bestämt sig för att det är en bra idé att tvinga risproducerande företag att sänka sina priser genom att hota med permanent förstatligande om de inte lyder. Den som när Venezuela väl faller vill skylla misslyckandet på något annat än socialismen får gärna förklara varför denna åtgärd inte är planekonomi när planekonomin är som bäst. En social reform designad för att gynna folket genom lägre priser på nödvändiga livsmedel. Vad arbetarna på dessa fabriker tycker om att få sina löner sänkta är naturligtvis inte relevant, det viktiga i socialismen är att gynna majoriteten. Slavarna som får slita för deras intressen är ju i minoritet, och det är aldrig rätt att låta minoriteten bestämma över samhället. I offermoralen finns ingen plats för individer, bara kollektiv.

3 kommentarer

  1. Där har vi ett exempel på en regering som inte är passiv utan väldigt handlingskraftig 😉


  2. Ohlys drömscenario i Sverige. Frågan är om man som svar på skattesubventioner till SAAB ska tvinga dem att sänka priserna på sina bilar…


  3. To whoisjohngaltse,

    om SAAB skall tvingas att sänka bilprserna frågar du. Det behövs inte det har jag redan skrivit om men det kanske behöver upprepas. Så här ligger det till med socialismen.

    Sahlin och Löfven vill hindra elexport för att på detta sätt hålla nere elpriset i Sverige. Genom att också hindra export av SAAB-bilar så faller även priset på dessa. Då kan många svenskar köpa en SAAB-bil. Då ökar volymerna så att bilarna blir ännu billigare.

    Sahlin vill även höja skrotningspremierna och snart nås en nivå där marginalkostnaden för att producera en bil till faktiskt blir lägre än skrotningspremien. Därmed uppnås något som inom energitekniken kallas för perpetum mobile och det är omöjligt men bara inom energitekniken. Inte inom den politiken.

    Processen blir då självgenererande. Tillkommande SAAB-bilarna kan skrotas redan i fabriken och ändå generera ett ekonomiskt överskott. Notera att många kostnader kan minskas också. Exempel: Ingen reklam eller annan marknadsföring behövs, utsläppen från bilarnas drift reduceras till noll, kvalitetskontrollen kan dras in eftersom ingen lär klaga på kvalitén längre.

    Till slut kanske man inte ens behöver producera några bilar. Bara rapportera att bilarna har tillverkats och skrotats. De politiska ungdomsförbunden kan det här, så har de gjort när det gäller deras medlemmar. De har inte heller funnits alla gånger. Detta öppnar för att allt kan ske digitalt och skötas av datorer. Folk kan få en anställning men de behöver inte gå till jobbet. Det är ju så de flesta ändå vill ha det. En bra beskrivning av målet för det rödgröna alternativet i svensk politik. Säker anställning kombinerat med friår. Inget mer tjat om besvärliga entreprenörer som bara hittar på en massa.

    Ni marknadsliberaler och andra som röstar på Alliansen. Vad gör ni när folk inser att en socialistisk planekonomi är så mycket bättre än ert tjafs? Vem vill ha er jobbpolitik när det är en anställning som man får vara ledig från som är alternativet?



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: