h1

Om dåliga idéer

december 7, 2009

Lars Linder klagar i DN över att vänstern så tydligt saknar idéer. De borde ju ha ”öppet mål” nu när kapitalismen har kraschat och världen är på väg att gå under. Märkligt då att just vänstern tappar i opinionen samtidigt som Moderaterna inger mest förtroende, åtminstone i Stockholm.

Eller?

Nja, sanningen är ju den att socialismen dog för åtminstone 20 år sedan. När muren föll avslöjades den socialistiska idéns konsekvenser med brutal tydlighet, och planekonomin försvann som trovärdigt alternativ. Nu för tiden är vänstern socialdemokratisk i värsta och socialliberal i bästa fall. Det finns ytterst få partier i hela västvärlden som vill avskaffa marknadsekonomin. Att i det läget presentera den nya fräscha idén om att planera ekonomin demokratiskt vore politiskt självmord. Dels för att minnet av Sovjetblocket är färskt och dels för att den någorlunda fria marknaden så uppenbart levererar resultat. Finanskrisen i all ära, men den har inte lett till svält och massdöd som de socialistiska kriserna i länder som Nordkorea. Normalbegåvade människor förstår att ekonomin går upp och ned, det går inte att planera och kontrollera 6 miljarder individers respektive handlingar så att kriser aldrig uppstår.

Att socialismen förnärvarande är död är positivt, men liket kan fortfarande vakna om man ignorerar det. Just nu utbildas en hel generation av ungdomar som inte var födda när muren föll, för dem är Sovjetunionen bara ett begrepp i historieböckerna. Det räcker givetvis inte att peka finger och säga ”se vad som hände”, det väsentliga är som vi har påpekat förr att visa varför det blev som det blev. Det är själva idén det är fel på, inte människorna eller verkligheten. Socialismen misslyckas med nödvändighet för att den bygger på korrupta premisser. Glädjande nog verkar en förkrossande majoritet av alla människor förstå detta, men det är ingen självklarhet. Om idealet visar sitt fula ansikte igen måste det hållas tillbaka med rationella argument snarare än med hänvisningar till historien. Detta både på ett pragmatiskt och ett dogmatiskt sätt. Man måste förklara att socialismen är ett missfoster och därför leder till misslyckanden.

Frågan är då om vänstern själv har förstått att deras idéer inte fungerar, eller om de bara känner en maktlöshet inför uppgiften att få majoriteten i samhället att föredra den planerade ekonomin. Oavsett vilket måste kampen mot de korrupta idealen fortsätta.

19 kommentarer

  1. Lars Linder är en övertygande skribent med ett vackert och komprimerat språk. Ovanligt bildrikt dessutom. Sånt gillar jag. Hans grundbeskrivning av Sveriges tillstånd denna höst 2009 är välfunnen: En global härdsmälta för världens ekonomier har nyss inträffat och gjort hundratusentals arbetslösa. Medelhavet kokar av flyktingar som vill in i EU. Miljöproblemen hotar att kväva världen. Han skriver: ”Det är som om själva tiden ropar på nya, övergripande lösningar, ett större utrymme för politiken…”
    Kanske socialdemokraterna har nya visioner? Frågar han sig.
    Efter att ha blivit oinspirerad av den mediatränade och alltför opinionsbehagsjuka Mona Sahlin, slår Lars Linder med förväntan upp SSU´s egen tidning med rubriken ”Europa och socialismen som försvann”. Kanske de socialdemokratiska ungdomarna har friska idéer med de stora lösningarnas agenda istället för ”en tébjudning för medelklassen”.
    Besviket inser han att inte ens SSU ungdomarna har kommit längre än till att konstatera baksmälla. SSU-arna skriver istället bara om att en diffus katastrof inträffade med den tredje vägens politik någonstans i slutet av 1990-talet. Vänsterns klassiska mål om samhällssolidaritet försvann ur synhåll.
    Så kommer Lars Linders på att det bergis handlar om väljarna.
    Tänka sig. Plötsligt släpps väljarna in.
    Men det är ju du och jag för tusan! Ska vi få säga vad vi tycker helt plötsligt. Åh vad härligt. Nu ska det förljugna pk-debattklimatet ändras. Jag ska säga vad jag tycker om den hopplösa massinvandringen. Om islamiseringen i vissa förorter som Rosengård (Malmö)och Tensta (Stockholm) och Hammarkullen (Göteborg). Om politikernas totala naivitet, okunnighet, och inte minst brist på civilkurage. Nu ska vi väljare få komma till tals annat än genom en röstsedel!
    Och hallå! Han skriver: ”den diffusa katastrof som inträffade med den tredje vägens politik någonstans i slutet av 1990-talet”. Vilken diffus katastrof kan det vara tror ni kära bloggläsare? Menar han… nä det menar han väl inte? Massinvandringen?
    Kära Lars, tänker jag. Folks oro över den ökande massinvandringen i Sverige har blivit större. Och folk har sett sina värsta farhågor från 1990-talet slå in här under 2008 – 2009: skolbränder och bilbränder i invandrarförorter, radikalisering av islam i invandrarförorter, krav på delvis sharialagstiftning från muslimska företrädare, krav på halalmat i skolan, krav på moskéer, dödshot mot konstnärer som leker med religiösa symboler, ökande balkongmord av unga kvinnor, alltfler muslimska friskolor, gängkriminalitet i invandrarförorterna.
    ”Alla”, menar Lars Linder, tycks tro att väljarna inte intresserar sig för vidare vyer än den senaste räntenivån.
    Men allvarligt talat Lars Linder. Vad tror du folk är engagerade i, om men som de inte får tala om? Vad tror du att Göran Hägglund egentligen menar med Verklighetens Folk, och vad dom tänker på? Gå ut i bloggosfären varje kväll i en veckas tid så kommer du att få läsa välskrivna och initierade artiklar av vanliga medborgare som är mycket oroade över framtiden. Som bryr sig om Sveriges framtid. Som verkligen är engagerade. Det kan vara arbetarklass., medelklass, eller överklass. Oron är densamma. Men du avfärdar deras oro. Du tar inte i frågan: Massinvandringens följder, islamiseringens följder. Du har Beröringsskräck, (begreppet av den utmärkta skribenten Lena Andersson). Du vill inte prata sakfrågo. Exempelvis: vad kostar massinvandringen per år i Sverige? Alla andra kostnader i samhället får debatteras, men inte den. Det är inte ”anständigt”. Du vill själv vara just ”anständig”. Och Korrekt. Politiskt korrekt. Man ser framför sig frökens favorit i klassen, tillika ordningsvakt, som 12-åring. Den anständige Lars Linder.
    Nej du vill inte diskutera sakfrågorna. För du vill äntligen få kasta tomater och ägg på någon. Till exempel på de som har en annan åsikt än du själv. Dina tomater består av orden ”rasist och främlingsfientlig” trots att personen inte är rasist eller främlingsfientlig. Äggen består av orden ”populist och extremist” trots att personen inte är främlingsfientlig eller extremist. Lika lite som Tage Erlander var det.
    Du synes vara med i den kader av dästa vänstermänniskor som under den självpåtagna godhetens fana stigmatiserar folk som är mot massinvandringen i Sverige. De som bryr sig om Sveriges framtid på ett annat sätt än du själv. För de har inte samma standardsvar som du har. De har ett annat svar. Du kastar in det på den gamla vanliga höger-vänsterskalan. Fastän det är utanför den skalan. Det handlar om hur ett öppet, solidariskt samhälle med liberala fri- och rättigheter ska kunna försvara sina ideal, när de hotas av några som är intoleranta, dominanta, och vill ha ett totalitärt samhälle. Det vill säga islams samhällslära.
    – – – – – – –
    Men jag fladdrar bort från artikeln och tänker på andra kolumner du skrivit! Artikeln är ju inte färdigläst. Jag läser vidare: ”Av den franska revolutionens tre mäktiga slagord lever i dagens Europa bara ett: Friheten, i lagom däst variant.”
    Här stannar jag upp igen i läsningen. Du är missnöjd med den dästa och nöjda medelklassen som inte har någon lust att som på 1790-talet halshugga först överklassen och sen slutligen meningsmotståndarna i de egna leden, vilket Robespierre och Danton gjorde. Samtidigt som de ivrigt förkunnade ”Frihet, Jämlikhet, och Broderskap”. Nej medelklassen vill tydligen hellre sitta med en fjollig te´kopp i handen. Aha, jag förstår. Som vanligt är det den allra mest solidariska av alla samhällsklasser – Medelklassen -som det är fel på. Såklart! Den osäkra medelklasssen. Den som trots att de är med i Amnesty, Greenpeace, Röda Korset och Rädda Barnen ändå ska få medialt stryk. Och som själva tycker att de ska få stryk. Trots att de på ett kärleksfullt sätt tar hand om sina barn, som många ska bli hånade i skolan av kaxiga invandrakillar, eller till och med rånade och förnedrade av invandrarligor. Trots att man solidariskt med rättvisepatos betalar in mängder med skattepengar, först 60 % draget från lönen, sen 24 % skatt tillagt på alla varor – trots det ska Medelklassen ändå få utstå ett Lutherskt ”not enough baby, not enough.”
    Ja herregud.
    Men var var vi? Jo artikeln ja!
    Hmm… mm.. jag läser vidare. Stina Wirséns teckning av den pöshalsade Lars Linder börjar irritera mig. Du där uppe på dina höga falska hästar, tänker jag. Robespierre och Danton hade inga opinionsmätnigar att luta sig emot, det har du sannerligen rätt i. Det hade inte vare sig Bolsjevikerna, eller Maoisterna, eller Nazisterna, eller islamisterna i Iran heller. De tog makten bara! Och dödade meningsmotståndarna!! För de visste ju att de hade rätt!! De hade just de där övergripande stora lösningarna som du så romantiskt pläderar för. Men det vanliga sättet. Det träiga socialdemokratiska långsamma sättet, med framväxandet av en pragmatisk politik bortanför ideologiernas blindstyren hade dessa människor vare sig begåvning, medkänsla eller tid för!! Dessa kloka människor kom långt senare när terrorn minskat. En Gorbatjov i Sovjet. En Deng Xiao Peng i Kina. Vi får även vara tacksamma för Angela Merkels i Tyskland, för tänk om hon varit nazist. Vad gäller islam saknar vi fortfarande den moderata, kloka personen.
    Ja du Lars Linder. Din välskrivna artikel i DN vad ska man säga egentligen?
    Jo vi i Sverige är politiskt intresserade av annat än senaste räntenivån. Men den kanske allra mest väsentliga frågan idag – den om massinvandringens följder, om möjligheten att Sverige i ett 100-årsperspektiv enklaviseras – den frågan får ju inte debatteras. Så medelklassen och arbetarklassen och överklassen går in i en lydig koma och dricker glögg, funderar på julklappar, och vill inte gärna bli stigmatiserade av dig och dina halvvänster-polare. Vill inte hamna ute i decemberkylan alldeles ensamma. Så där sitter du, Lars Linder, med din egen svenska medelklass som du vill uppfostra. Med ditt svenska medelklassiga folk som inte ens vet ifall de vågar kalla sig för det svenska folket. Ett svenskt folk som inte motsvarar dina förväntningar. Ett folk som faktiskt är väldigt: 1) solidariska 2) tror på frihetsbegreppet samt 3) känner broderskap/har hög förmåga till medkänsla.
    Så länge inte det egna landet hotas…!
    Så länge inte det egna landet hotas, Lars.
    Skördetid, som Tage Erlander och hans krets brukade prata om på 50-talet, det är det för de som vågar se problemen och har möjliga lösningar. Och nu verkar det vara Sverigedemokraternas skördetid. Även om du självklart misstycker kanske du borde försöka förstå var någonstans i din analys du verkar ha haft för mycket ideologiska glasögon på dig för att kunna se klart.
    Men vänta här nu. Varför skulle Lars Linder någonsin läsa såhär långt i den här alltför långa texten. (Jag medger att det blev för mycket.) Och varför skulle han någonsin ta in och begrunda möjligheten att det kanske ligger någonting i dessa ord? Lars Linder vet ju alltid bäst.
    Eller hur?

    (Eller var det kanske jag som var besserwissrig här? Sorry guys…)


    • Intressant..! Men alldeles för lång text!!


  2. ”Massinvandring”? Invandringsförbud är vad vi har. http://befria.nu/wordpress/?p=233


  3. Enligt SCB om uppehållstillstånd i Sverige:
    År 2007 = 93.000 personer och 2008=101.000 personer.
    Det kallar jag för massinvandring. Den per capita i särklass högsta invandringen i Europa de senaste 20 åren.
    Trollhättan har 54.000 personer boendes där. Det kommer alltså hit nästan två stycken arbetslösa Trollhättan per år från andra länder. Med andra föreställningsvärldar, till exempel den muslimska.
    De ska få bostad, försörjning, och utbildning. Samtidigt ökade arbetslösheten i Sverige med 55.000 under 2009 till att bli 4,7 % av befolkningen i Sverige. Det vill säga 427.000 personer.
    Är det alla dom som du ska få till Norrland och bygga mångmiljonstäder som blomstrar av kultur och näringsliv?

    Vad har mer invandring betytt hitills?

    Jo mer paralellsamhällen, mer ghettoisering, mer islamisering, mer gängkriminalitet, fler skolbränder, våldtäkter, hedersmord, fler unga flickor som slängts ner från balkonger av släktingar. Man blir ju sååå ledsen bara att tänkta på det!

    Och du vill alltså ha MER invandring. Hmm. Jag är ledsen Elias men jag tycker du är mycket naiv.

    Vad har du fina andliga männsika för konkret lösning att komma med till oss…? Inte bara svepande om miljonstäder och uppfinningar.


  4. Hur kan ni tänka fri rörlighet för kapital, men inte fri rörlighet för människor…?


    • Ni?
      Du kan säga du till mig.
      Vem har sagt att jag är för fri rörlighet av kapital?
      Och även om jag skulle vara det så är det en stor skillnad på pengar och på människor. Har du aldrig lagt märke till det? Människor pratar, tänker, skrattar, föder barn. Gör pengar sånt?

      Jag är för fri rörlighet av vatten, men inte av vapen. Hänger du med?


  5. Den här bloggen står för fri rörlighet för båda kapital, varor och människor. Alltså fri invandring. Däremot vill vi så klart reformera bidragssystemen så att de som kommer hit används som produktiv arbetskraft istället för att betraktas som problem. Det tjänar alla på.


  6. Du glömde fri rörlighet av tjänster. EG-fördraget vilar på dessa fyra grundläggande fundament. Det urvattnade tjänstedirektivet och den svenska modellen hindrar majoriteten av dessa människor att komma i arbete och istället blir bidragsnarkomaner.


  7. Konstnären, 1 miljon nya invandrare om året vore underbart. Ännu fler desto bättre.

    ”De ska få bostad, försörjning, och utbildning.”

    De ska inte ”få” någonting. De ska arbeta och betala för sin bostad, försörjning och utbildning.

    Men givetvis behövs det en helt annan politik för att så ska ske. Problemet är välfärdsstaten, inte invandrarna.


    • Intressanta tankar.
      Det låter trots allt som om du vet vad du pratar om. Skriv gärna mer och berätta om vad för sorts politik som behövs för ditt förslag. Och vad du själv tänker göra för att förändra nuvarande katastrofala utveckling till ditt tänkta idealtillstånd. Kul att du har visioner:)


    • Vilken helomvändning.
      Det är ganska enkelt: Öppna gränserna helt. Avskaffa möjligheten för de som kommer (och för oss andra också för den delen) att leva på skattefinansierade bidrag. Staten ska överhuvud taget inte syssla med välgörenhet, det ska välgörenhetsorganisationer göra. Då skulle skatten kunna vara mycket lägre och företagsklimatet var fantastiskt.
      På så sätt skulle inte bara fattiga och outbildade flyktingar som har godkänts av staten komma hit, utan alla möjliga människor, särskilt driftiga, arbetsvilliga, företagsamma och våghalsiga.


  8. Spännande att diskutera med dig Elias.
    Men bara så du vet, jag har inte gjort en helomvändning, jag försöker bara lyssna på dig, och se om jag kanske kan lära mig något.
    Din enkla lösning är alltså, öppna de svenska gränserna helt. Ge inga bidrag, låt folk försörja sig själva. Sänk skatterna, och företagen blomstrar. And… that´s it?
    Allt ordnar sig själv sen?
    Det låter som den goda osynliga handen som Smith och andra liberalister på 1800-talet trodde så mycket på. Det gav enorma skillnader på folk och folk. Utsugning av både människor och natur. De driftiga tog för sig. De fattiga blev utnyttjade. Se Ryssland på 1990-talet som ett sånt exempel på vad som händer i vacuumet efter ett starkt styre.

    Jag blir nyfiken på dig, vad har du för utbildning?
    Är du ekonom? Är du frireligiös där i Linköping? Det du skriver gör intryck på mig att vara så… naivt. Så… utan egen erfarenhet. Så… byggt endast på vad du HOPPAS ska ske. Inte på vad någon som helst verklighet hitills har visat oss, kommer att ske.

    Sen vet jag väl heller inte riktigt vad norrlänningarna skulle säga om din miljonstäder däruppe. man kanske ska fråga dom vad dom tycker?


  9. Konstnären, jag tror det är du som är opåläst på liberalism.
    Ska du tala om skillnader på folk och folk? Oj oj.

    Inte för att jag förstår varför du ska veta det, men jag har en naturvetenskaplig utbildning (universitetsnivå). Frireligiös? Inte i den vanliga meningen.

    ”Sen vet jag väl heller inte riktigt vad norrlänningarna skulle säga om din miljonstäder däruppe. man kanske ska fråga dom vad dom tycker?”

    Oanvänd och oägd mark bör få bebyggas av vem som helst utan att be någon om lov.


  10. Hej Elias,

    Jag är definitivt opåläst på liberalism. Du kanske är påläst, men visar på inget sätt i ditt senaste inlägg att du skulle vara det. Hade jag fel med Smith, och den osynliga handen, Laissez Faire?
    Wikipedia: ”Adam Smith är en av liberalismens största ekonomiska tänkare och han utvecklade tanken att individer kan uppbygga både ett moraliskt och ekonomiskt samhälle utan statlig inblandning och att nationer är som starkast när deras medborgare är fria att ta egna initiativ. Han förespråkade en avskaffning av feodala och merkantilistiska regleringar, så som statliga monopol och patenter, och argumenterade för en stat fungerande enligt laissez-faire-principen. I boken Theory of Moral Sentiments, 1759, utvecklade Smith en teori om motivation där han försökte förena människans självintresse med ett oreglerat samhälle. Hans mest kända bok är The Wealth of Nations (Nationernas välstånd), som utkom 1776, där han argumenterade för att marknaden kan, under särskilda förhållanden, reglera sig själv och därför skulle producera mer välstånd än starkt reglerade marknader, som var vanligt förekommande på Smiths tid. Han ansåg att statens verksamhet borde begränsas till att sköta uppgifter som inte drivs av vinstintresse, som till exempel förhindra monopolsituationer. Vidare menade han att staten endast bör ta ut skatt i sådan mängd att det inte skadar ekonomin.”
    Är inte det där något som du tror på?

    Undrar den bildintresserade Konstnären.


  11. För övrigt så ägs all mark uppe i Norrland av någon.
    Visste du inte det?


  12. Japp, jag har läst Smith och jag håller med honom om mycket. Och?

    Staten äger mycket av marken i Norrland ja, vilket är fel (moraliskt).


  13. Och? Undrar du.
    Tja, bara det att det hänt en del sedan 1700-talet.
    Typ du skickar inte meddelande till mig via kurir utan via internet. Och åker bil/buss/tåg/flyg istället för häst och vagn.
    Likväl som tekniken har prövats och gått framåt, så har ju även idéer – skrivbordsprodukter – prövats och utvecklats och gått framåt. Smiths idéer om samhället, som du har anammat, har prövats och visat sig inte fungera. Vi har gått vidare. Och nu, i vår tid, efter den socialdemokratiska hegemonin med sitt argumentationsföreträde försöker samhället gå vidare igen, utifrån den situation med massinvandring från andra kulturer till oss, och med Kina som ny industriell stormakt. Inte den situationen som var på 1700-talet.
    Då kan man inte ha ideologiska glasögon på sig, inte skygga för de verkliga problemen – bl.a islams dramatiskt inflyttade ökning i väst – utan måste försöka se problemen och agera vettigt och humant och i västs eget intresse. Som också kan vara i islams intresse. Med utgångspunkt från de mänskliga rättigheterna.

    Dina svar, Elias, dina ”Jäpp”, är så korta och oinspirerande. Har du inte tid att lägga ner mer krut på din torftiga argumentation föreslår jag att vi lägger ner den här diskussionen. Eller att du anstränger dig en aning och skriver lite längre och mer uttömmande inlägg.


  14. Hej WhoisJohnGalt!
    Skulle vara spännande att höra dina åsikter om det som vi diskuterar här.


  15. Konstnären: Så dina argument är att det provats och därmed var fel, men då får du förklara varför det inte visade sig fungera,vad som blev bättre efter man antog en ny mer socialistisk moral. Som alla religioner så får ingen stå över de negativa rättigheterna som härstammar från naturrätten som vilar på värderingen att människan har rätt till sitt liv. Än idag finns det många som inte accepterar denna värdering utan vill anpassa den efter sin godtyckliga vilja och det är sådant vi måste beivra.



Lämna en kommentar